Is een Smartpin kopen een goed idee? In deze blog een uitgebreide review van de Rabo smartpin met onze Rabo smartpin ervaringen.

Samenvatting voor de drukke ondernemers

Een Rabo smartpin kopen is voor kleinere ondernemers een prima keuze. Tegenover de voornaamste concurrenten zoals Sumup en iZettle scoort de Rabobank met het lage vaste tarief op pinpastransacties van 5,5 tot 15 cent. Met aanschafkosten van 50 euro eenmalig en een abonnement vanaf 6 euro per maand is de de Smartpin bovendien zelfs voor de kleinste ondernemers toegankelijk.

De Rabo Smartpin oogt professioneel, hoewel het digitale bonnetje voor sommige klanten even wennen zal zijn. Voor ondernemers is daarentegen weinig gewenning nodig aangezien de Smartpin app en automaat eenvoudig en gemakkelijk werken. Belangrijkste kanttekening van de Rabo Smartpin is dat hij alleen verkrijgbaar is met een zakelijke rekening bij de Rabobank. Wil je meer weten over de Smartpin? Lees dan hieronder de volledig blog of kijk op de website van de Rabobank.

Voor wie geen Rabo zakelijke rekening wil of kan aanvragen is iZettle een goed alternatief.

Over de Rabo smartpin

De Rabo smartpin is een pinoplossing van de Rabobank voor ondernemers. Grote bedrijven kunnen bij de Rabobank pinbetalingen accepteren met hun eigen automaat of rechtstreeks op contract met de Rabo pinbox. Echter voor kleinere ondernemers is dit een complexe en kostbare oplossing.

Daarvoor heeft Rabobank de Smartpin ontwikkeld. Met een bescheiden investering krijgen ondernemers toegang tot een eenvoudige en gebruiksvriendelijke pinoplossing. Hiermee is pinpasbetalingen of creditcards accepteren voor kleiner ondernemers een stuk laagdrempeliger dan enkele jaren geleden.

In deze blog bespreken we onze Rabo smartpin ervaringen en kijken we hoe de Smartpin werkt en wat hij kost.

De hardware van de smartpin

Een Smartpin kopen kost je 50 euro eenmalig, ook is het mogelijk om de Smartpin te huren voor een klein bedrag per maand. Naast aanschafkosten betaal je eenmalig 49 euro aansluit- en activatiekosten. Voor een investering van nog geen 100 euro heb je dus een gebruiksklare Smartpin.

Net als de pinoplossing van iZettle werkt de smartpin als een kaartlezer. Dit betekend dat de Smartpin geen zelfstandige pinautomaat is maar dat je deze moet koppelen aan een smartphone via Bluetooth. De Smartpin leest vervolgens de pinpas uit en versleuteld de transactiedata volgens de hoogste veiligheidsnormen.

Je telefoon verzorgt vervolgens de dataverbinding. Ook andere zaken zoals het invoeren van een bedrag of het verzenden van een bonnetje doe je via de Rabo Smartpin app op je telefoon. Deze opzet heeft voor- en nadelen.

Meer mogelijkheden

Het grote voordeel is dat de Rabo Smartpin app op je telefoon veel meer kan dan een standaard pinautomaat. Zo kun je bijvoorbeeld eenvoudige producten vooraf programmeren, rapportages inzien enzovoorts. De mogelijkheden zijn veel breder dan bij een gewone pinautomaat en dankzij een groot touchscreen op veel telefoons werkt het ook nog eens erg prettig.

Nadeel is dat je wel afhankelijk bent van een telefoon en bijbehorende dataverbinding om pinbetalingen te accepteren. We kunnen ons voorstellen dat zeker als je personeel in dienst hebt, het niet prettig is om transacties van het bedrijf via hun prive telefoon te laten lopen.

Verder valt niet veel aan te merken op de Smartpin. De bouwkwaliteit voelt solide aan en de Smartpin kun je net als bijna alle apparatuur tegenwoordig opladen via een micro USB poort. Het display is helder en de toetsen voelen stevig aan. In onze Rabo Smartpin ervaringen zorgt de Rabo Smartpin voor een degelijke uitstraling op de toonbank van een winkel.

De smartpin activeren

Om te starten met pinbetalingen hebben we dus de Smartpin app nodig. Deze app is gratis beschikbaar op iOS en Android. Bij de eerste keer opstarten wordt gevraagd om je smartpin account te activeren. Dit gebeurd eenvoudig door het invoeren van een eenmalige code die je per mail hebt ontvangen tijdens de aanvraag.

Daarnaast dien je de Smartpin de eerste keer te koppelen aan je telefoon. Ook dit proces gaat redelijk eenvoudig, je dient alleen Bluetooth te activeren en eenmalig een pincode in te toetsen ter verificatie. Als het goed is, is de smartpin daarna succesvol gekoppeld en geactiveerd.

Rabo Smartpin app

Na het instellen van de toegangscode kunnen we onze Rabo smartpin ervaringen meer richten op de app. De app is vrij eenvoudig opgezet met twee belangrijke hoofdmenu’s. Onder het kopje producten kun je een digitaal assortiment van veelvoorkomende producten aanleggen.

Je kunt eenvoudig producten toevoegen, foto’s toevoegen, productcategorieën maken en BTW percentages instellen. Hierdoor is het afrekenen van veelvoorkomende diensten en producten erg eenvoudig. De productnaam komt bovendien gelijk op de digitale bon te staan. Daarnaast heb je natuurlijk ook de mogelijkheid om een los bedrag af te rekenen.

Het tweede belangrijke menu is de kassa, hier kun je vanzelfsprekend producten afrekenen. Handig is echter dat je ook korting kan toevoegen als vast bedrag of percentage. Daarnaast heb je de mogelijkheid productaantallen te wijzigen en BTW percentages weer te geven of te verbergen op de bon. De app is daarmee eenvoudig van opzet, maar biedt wel alle noodzakelijke functies en mogelijkheden. Laten we nu eens kijken hoe een pinbetaling gaat op de Smartpin.

Een betaling verrichten

Ga je een Smartpin kopen dan wil je natuurlijk weten hoe een betaling wordt verricht. Tijdens onze Rabo Smartpin ervaringen hebben we enkele testbetalingen gedaan en het betaalproces is heel eenvoudig. Na het afrekenen bij de kassa krijg je het totaalbedrag te zien en heb je de mogelijkheid om een referentie mee te geven.

Vervolgens kun je betaling contant (puur voor administratieve doeleinden) of per pin afrekenen. Hierbij komt het totaalbedrag duidelijk binnen zowel de app als op de Smartpin zelf te staan. Het is dus gelijk duidelijk voor de klant wat het bedrag is. De klant kan het bedrag vervolgens afrekenen met een creditcard of bankpas, desgewenst via contactloos betalen.

Een bonnetje per e-mail

Na een succesvolle transactie krijg je een bon met locatie en transactiegegevens te zien. Vervolgens heb je de mogelijkheid om de bon per e-mail naar de klant te sturen. Handig is de mogelijkheid om een persoonlijke boodschap op de bon of in de begeleidende mail te zetten. Hierdoor kun je een klant bijvoorbeeld wijzen op een aanbieding, je bedrijfswebsite of simpelweg bedanken voor de aankoop.

Persoonlijk vonden wij de digitale bon tijdens onze Rabo Smartpin ervaringen zeker een pluspunt. Sommige klanten hebben misschien liever een papieren bon, maar een digitale bon raakt minder snel kwijt en kun je eenvoudig terugzoeken.  Een transactie afhandelen is dus een vrij vlot en eenvoudig proces.

Instellingen & rapportages

Het valt ons sowieso op tijdens onze Rabo Smartpin ervaringen dat de Rabobank de opzet eenvoudig heeft gehouden. Op de smartpin zelf heb je maar een paar opties naast apparaat informatie en het koppelen met Bluetooth. Zo kun taalkeuze, geluiden en schermverlichting aanpassen, maar de mogelijkheden blijven beperkt.

Ook binnen de app zien we dit terug. Zo kun je vanzelfsprekend je omzetgeschiedenis weergeven en desgewenst exporteren. Maar het blijft bij een eenvoudige lijstweergave zonder grafieken of andere poespas. Daarnaast zijn er een handvol gegevens te wijzigen en in te zien via het menu contracten en mijn gegevens (zie ook onderstaande afbeelding).

Eenvoudig is echter niet perse slecht, zeker niet als het aankomt op pinbetalingen. Dit moeten zowel voor de ondernemer als klant simpele maar vertrouwde handelingen zijn.

Kosten Rabo smartpin

Ook het prijsmodel is zoals misschien te verwachten valt eenvoudig, de Rabobank richt zich immers op kleinere ondernemers. Het prijsmodel is er vooral op gericht om laagdrempelig te zijn en zonder al te veel investeringskosten pinbetalingen te accepteren.

De Smartpin kost eenmalig € 50 euro, met een abonnement van 6,60 euro per maand. Optioneel hebben ondernemers ook de keuze om de pinautomaten te huren, dan betalen ze 11 euro per maand aan abonnementskosten. Daarnaast rekent de Rabobank eenmalig 49 euro activatiekosten en betaal je optioneel 3,60 euro per maand extra als je retourpinnen wilt aanbieden aan je klanten. Daarmee zijn de eenmalige en vaste kosten te overzien, maar hoe zit het met transactiekosten?

Transactiekosten met staffel

De Rabobank maakt onderscheid tussen pinpastransacties (Maestro/V Pay) en creditcardtransacties (Mastercard/Visa). Standaard betaal je voor pinpastransacties 15 cent per transactie, bij meer dan 100 transacties per maand is dit 10 cent en bij meer dan 200 transacties is dit 5,5 cent.

Creditcardtransacties kosten standaard 1,7%, handig om te weten is dat het hierbij alleen gaat om de (veelvoorkomende) Mastercard en Visa cards. Andere soorten worden niet geaccepteerd. Tot slot rekent de Rabobank 6 cent voor een retourpinnen transactie en 25 cent per omzet bijschrijving. Hiermee zijn de transactiekosten redelijk overzichtelijk, maar zijn ze ook scherp geprijsd?

Alternatieven en concurrenten

Om te zien of de Rabo smartpin kopen een aantrekkelijke deal is maken we tijdens onze Rabo Smartpin ervaringen nog een korte vergelijking met de concurrenten. De belangrijkste concurrenten van de Rabo Smartpin is iZettle. Net als de Smartpin levert iZettle tegen relatief lage kosten (vanaf 15 euro) een pinlezer die je koppelt aan je telefoon.

Het grote verschil is dat iZettle geen abonnementskosten rekent, daar staat echter tegenover dat de transactiekosten hoger zijn. Zo rekent iZettle een toeslag van 1,95% voor alle transacties (pinpas en creditcard).

Rabo Smartpin scoort met pinpas

Bij creditcards is het prijsverschil niet zo groot, maar het overgrote deel van Nederland betaald met een pinpas. En dan scheelt 1,9% of 15 cent best wel wat. Zo kost een pintransactie van 50 euro bij de Rabobank hooguit 15 cent terwijl iZettle daar 95 tot 97 cent voor rekent, dat is meer dan 6 keer zoveel.

Zelfs met de abonnementskosten van de Rabo Smartpin meegerekend is een Rabo Smartpin vanaf 300 euro omzet per maand al voordeliger dan de alternatieven zoals iZettle en bijvoorbeeld Sumup. Daarmee heeft Rabobank een verrassend voordelig alternatief weggezet voor kleinere ondernemers met een pinomzet vanaf 300 euro per maand.

Conclusie (plus en minpunten)

Onze Rabo Smartpin ervaringen samenvattend is de Rabo Smartpin een verrassend eenvoudige en voordelige pinpoplossing. De instelmogelijkheden van de app en de Smartpin zijn beperkt, maar de uitstraling is goed en de noodzakelijke functies zitten erin.

Het abonnementsmodel is niet ideaal, maar het lage tarief voor pinpastransacties maakt veel goed. Er zijn weinig goedkope pinoplossingen waarbij je een vast transactietarief krijgt. Vaak betaal je OF de hoofdprijs voor de pinautomaat OF de hoofdprijs voor de transactiekosten. De Rabobank lijkt hierin een goede balans te hebben gevonden.

De grootste kanttekening is wellicht dat je alleen een Rabo Smartpin kunt aanvragen als je ook over een Rabobank zakelijke rekening beschikt.

De plus- en minpunten op een rij

+ Eenvoudige maar degelijke app en hardware

+ Vaste vergoeding voor pinpastransacties

+ Relatief lage abonnementskosten

+ Lage investeringskosten

– Zakelijke rekening Rabobank is vereist

– Abonnementsmodel

Heb je nog vragen of opmerkingen over onze Rabo Smartpin ervaringen in deze blog? Neem dan gerust contact op. Meer informatie over de Rabo Smartpin vind je op de website van de Rabobank.